Часто мешканці багатоквартирних будинків не знають свої законні права та обов’язки з питань, що стосуються ЖКГ. Вони не знають, чи потрібно їм робити внески на капремонт будівлі під час проживання в ній за соціальним наймом, чи повинні вони оплачувати утримання спільного майна будинку, обговорювати зміну КК (керуючої компанії). У 1.09.2014 р. було внесено зміни до Житлового Кодексу РФ, ухваленого в 2005 р., – ФЗ № 255, за яким для управління МКБ необхідна ліцензія, а отримати її було потрібно не пізніше 1.09.2015 р.
Кілька нюансів ЖКГ
За проблеми мешканців будинку не завжди несе відповідальність організація, що ним управляє. Наприклад, якщо власник квартири не проживає в ній, він:
- зобов’язаний оплачувати за опалення, воду, утримання спільного для будинку майна;
- може знизити витрати з оплати електроенергії та води;
- встановив лічильники, то вносить плату за їхніми показаннями.
Але власник квартири повинен повідомити КК, що він не проживає тут. Але йому доведеться вказувати у квитанції нульові показання. За відсутності у квартирі лічильників зробити за оплату ЖКГ перерахунок можна лише за неможливості встановлення таких приладів з технічних причин або, якщо ніхто не живе в ній більше 5 днів.
Для перерахунку подають до КК заяву з додатком до неї документів, які підтверджують, що мешканці у квартирі не проживали.
Претензії (скарги)
Вирішити суперечки щодо ЖКГ допомагає захист прав споживачів, затверджених у 2015 р. ВС РФ. КК воліє всі суперечки вирішити на переговорах. Якщо конфлікт буде вирішуватися в суді, то не є винятком факт позбавлення організацією ліцензії при виявленні в її діяльності грубих порушень закону. Це можуть бути:
- недотримання КК своїх обов’язків;
- невиконання навіть мінімуму необхідних послуг;
- нехтування приписами Держбуду.
Споживач, який сумлінно оплачує комунальні послуги, може звернутися до суду на КК, не сплачуючи державного мита. У разі задоволення його позовних вимог судом буде стягнуто з організації штраф у розмірі 50% від вартості задоволених претензій. КК на засіданні суду необхідно довести, що конфлікт стався з вини квартиронаймачів або через непереборні причини. У всіх інших випадках комунальники стануть доводити, що якісно виконали свою роботу.
Оформлення позовної заяви
При оформленні позовної заяви споживач має право вимагати від КК:
- усунути недоліки виконаних робіт і наданих послуг у розумні строки;
- оплатити витрати з усунення недоліків і за понесені мешканцями збитки;
- відмови в послугах;
- неустойку за несвоєчасно виконані роботи та неякісне надання послуг;
- компенсацію за моральну шкоду та понесені збитки.
У позовній заяві мають бути грамотно складені претензії, з докладним зазначенням конкретних робіт, які не виконані КК. Претензії оформляються письмово, у двох примірниках. Щоб позов про неналежне надання організацією послуг мав більшу ймовірність його задоволення, варто складати колективне звернення на претензії. Бажано до скарги додати фото. Від КК за три робочі дні після надходження скарги має бути реакція на претензію.
У разі подання скарги до органу із захисту прав споживачів строк реакції не повинен перевищувати 7 днів.
Фахівець КК виїжджає на місце, реагує на скаргу, оформляє акт. Якщо немає на претензії реакції або мешканців не влаштовує відповідь, вони можуть надсилати її до суду виконавцю послуг. Це буде ефективно, коли законні вимоги були визнані інстанцією від одного мешканця будинку. Якщо позитивну відповідь було отримано на аналогічні претензії від інших мешканців, вірогідність виконання своїх робіт КК якісно і в строк збільшується. Ніхто не захоче судитися зі споживачами, коли їх багато.
КК не має права самостійно проводити підвищення тарифів ЖКГ. Інакше мешканці можуть звернутися до суду і вимагати зниження оплати послуг.
Якщо з’ясується, що для підвищення тарифів на ЖКГ компанія підробила протоколи мешканців, де вони начебто погодилися оплачувати більше, обов’язково потрібно звертатися до суду і подати позов про недійсність протоколу мешканців. Але часто документ складно оскаржити через те, що суд вимагає присутності великої кількості мешканців МКБ, але вони можуть відмовитися. Не кожен згоден дати довіреність фахівцеві, який готовий їхні інтереси відстоювати в суді.
Час, коли не було надано КК якісні послуги, терміни, за яких завищено тарифи ЖКГ, необхідно підтверджувати доказами. Подібні ситуації мають позовний строк давності, що дорівнює трьом рокам.
Як оформити і подати позов
Щоб виграти позов до КК, до суду варто подавати колективну заяву від представника ініціативної групи, права якої було порушено. У позові зазначаються:
- назва суду;
- інформація про позивачів: ПІБ, адреса реєстрації та фактичного місцезнаходження, контакти;
- дані відповідача: адреса юридичної УК, її контакти;
- інформація про інших осіб, які не заявляли самі вимоги, припустимо, житлова інспекція.
У позовній заяві має бути повна інформація про ситуацію, щоб суд зміг точно визначити порушення відповідачем прав мешканців. Можна вказувати посилання на нормативні акти, стандарти і технічні норми на надання послуг ЖКГ. У позові потрібно пред’явити всі вимоги до компанії про надання якісних послуг, відшкодування моральної та матеріальної шкоди. Якщо позов не належить до комерційних спорів, він має направлятися судді загальної юрисдикції. Позов ціною до 50 тис. руб. потрібно подавати мировому судді.
До заяви додаються:
- паспорти позивачів;
- вартість позову;
- клопотання щодо забезпечення претензій;
- інші докази, включно з фото.
Держмито не оплачується при позові, пов’язаному із захистом прав споживачів. Щоб отримати позитивну відповідь, позивачі повинні співпрацювати спільно, факти порушень КК прав мешканців надавати загального розголосу. У разі виникнення складнощів варто звернутися для підтримки до компетентного фахівця.