Податкова перевірка – комплекс заходів, спрямованих на виявлення порушень виконання чинного законодавства з податків і зборів. Існує два види контролю: плановий і позаплановий, як з виїздом на місце, так і без.
Перевірка за затвердженим графіком
Планова – перевірка фінансово-господарської діяльності організацій, підприємств, за певний період, на підставі встановленого плану перевірок. Загальна тривалість не перевищує 20 днів, для малого бізнесу – 5-10 днів. Також законодавством передбачено продовження планової перевірки, але не більше ніж на десять днів. Про проведення такого роду контролю підприємець повідомляється за десять днів до приходу представників податкової служби.
Головні види перевірки:
- документальна;
- камеральна;
- фактична.
Залежно від виду діяльності підприємства, планова перевірка проводиться один раз на рік, два або три, не частіше.
Позапланова перевірка
Податковим кодексом України, стаття 78, передбачено обставини, за яких можливе проведення позапланової перевірки контролюючим органом:
- якщо під час проведення зустрічної перевірки виявлено порушення законодавства у сфері податкового обліку підприємства, при цьому протягом десяти днів не надано запитуваних документів;
- у разі порушень строків здачі передбаченої звітності з податків і фінансової діяльності;
- у разі подання до податкової служби уточнюючого розрахунку за раніше перевірений період;
- у разі виявлення помилок у зданих фінансових документах за доходами, податками і зборами та несвоєчасного надання пояснень за виявленим фактом;
- надання акта (заперечення або скарги) на результат або висновки проведеної податкової перевірки, у цьому разі перевіряються лише документи, які оскаржені;
- у разі реорганізації, банкрутства, закриття або припинення діяльності підприємства, коли необхідне зняття з обліку платника податків;
- інші обставини, зазначені в статті 78.
Внаслідок виявлення однієї з вищевказаних обставин, керівником державної податкової служби приймається рішення про дату проведення позапланової перевірки, яке оформляється у вигляді наказу.
Оскарження рішення за позаплановою перевіркою
Про проведення позапланової перевірки підприємця заздалегідь не повідомляють. Представник податкової служби зобов’язаний надати завірену копію наказу про дату перевірки в перший день перевірки. У разі ненадання цього документа, податківець не має права на доступ до документації підприємства.
За підсумками перевірки податковою службою надається акт, де зазначаються виявлені порушення, період усунення, сума штрафу. Підприємець не зобов’язаний погоджуватися з висновками контролюючого органу, і може сміливо оскаржити ухвалене рішення загалом або за певними моментами.
Види оскарження:
- заперечення до акта;
- оскарження акта.
Заперечення до акта оформляють і подають протягом п’яти робочих днів до податкового органу, який проводив перевірку, або за місцем податкового обліку підприємства (стаття 87.7 ПКУ). Розглядаються та обговорюються доводи також протягом п’яти днів. Платник податків має право бути присутнім під час обговорення наданого заперечення до акта. Після чого видається заявнику на руки відповідь протягом трьох робочих днів.
Оскаржити акт перевірки податкових органів можливо в судовому порядку. (стаття 56 ПКУ).
Судове провадження
Якщо в адміністративному порядку не прийнято рішення частково або повністю на користь підприємства, необхідно звернутися до суду для захисту власних прав. У цьому випадку процес оскарження проходить відповідно до кодексу адміністративного судочинства України.
Подати позов до суду про незгоду з висновками податкового органу можна протягом півроку, з моменту отримання відповіді контролюючої служби. Рішення суду також можна оскаржити, подавши апеляцію або касацію.
Оскарження актів позапланових податкових перевірок у суді
Розгляд скарг або заперечень у суді відбувається протягом 2-6 місяців. Звісно, спори з контролюючим органом не завжди вирішуються швидко і проходять гладко. Тому розумно підприємцю співпрацювати з юристом, який має досвід роботи з податковими структурами і розуміє весь процес, адже законодавство з податків і зборів регулярно оновлюється і доповнюється.
Також необхідно враховувати додаткові розпорядження, постанови, накази та інші інструкції податкового поля.
Як видно з вищевикладеного, для продуктивної роботи, просто необхідна наявність професійного юриста.